Tuesday, April 8, 2014

petunjuk MH 370 setelah 31 hari

moga ada berita yang sah n kita nampak hasil pencarian selama 31 hari
timbul kanlah segala bukti,ape yang berlaku sepanjang kerisauan semua rakyat malaysia


kredit to http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Harapanjumpakotakhitamcerah/Article/


Isyarat panjang yang dikesan di Lautan Hindi tengah malam Sabtu dan awal pagi Ahad lalu memberi sedikit kelegaan kerana ia konsisten dengan perakam data kotak hitam dan perakam kokpit dalam pesawat.

Ia adalah petunjuk paling kukuh dikesan di kawasan di mana MH370 dilaporkan berakhir, sekali gus diharap dapat menjawab misteri kehilangan pesawat itu sejak 31 hari lalu.

Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) yang menyelaras usaha mencari MH370 itu juga menyifatkan penemuan itu sebagai ‘yang paling kukuh dan terbaik yang kita dapat dalam tempoh 31 hari’.


“Saya ingin melaporkan satu perkembangan amat menggalakkan yang berlaku dalam tempoh 24 jam lalu. Ocean Shield telah mengesan dua isyarat yang konsisten dengan kotak hitam.

“Dengan perkembangan terbaru ini, kita yakin berada berdekatan dengan di mana kita mahu berada. Kita ada suara audio seperti isyarat kotak hitam,” kata Ketuanya, Angus Houston pada sidang media semalam.

Isyarat pertama dikesan berlarutan selama dua jam 20 minit sebelum hilang dan diterima semula beberapa jam kemudian apabila Ocean Shield berpatah balik ke kawasan sama. Isyarat kedua dirakam selama 13 minit.

Frekuensi yang direkodkan adalah 33.3 kHz dan berulang setiap saat serta konsisten dengan bateri kotak hitam yang semakin lemah. Frekuensi biasa kotak hitam ialah 37.5 kHz.

Houston berkata, lokasi isyarat itu dikesan mempunyai kedalaman 4.5 kilometer dan Ocean Shield diarahkan terus membuat rondaan untuk mendapat hubungan semula dengan isyarat itu.

Ditanya sama ada beliau optimis dengan perkembangan terbaru itu, bekas Panglima Angkatan Tentera Australia itu berkata:

“Saya lebih optimistik kali ini berbanding minggu lalu”.

Sementara itu, Komander Pasukan Petugas Khas Misi Mencari MH370, Komodor Peter Leavy, berkata isyarat akustik dikesan ketika TPL diturunkan sehingga tiga kilometer di bawah permukaan air.

Ocean Shield kini bergerak dalam formasi empat segi dan sudah melakukan lima pusingan di kawasan sama. Lokasi tumpuannya 7.2 kilometer persegi dan setiap pusingan dijangka mengambil masa tujuh hingga lapan jam.


No comments: